Ce este boala parodontală / parodontoza?

Boala parodontală este o afecțiune cronică care are drept cauză flora microbiană din cavitatea orală. Aceasta afectează structurile care mențin dintele pe arcadă: gingia, ligamentul parodontal și osul alveolar.

Care sunt semnele apariției bolii parodontale?

Prima fază a bolii este gingivita, inflamația gingiei, după care evoluează către structurile profunde. Primul semn al gingivitei este sângerarea provocată de periaj sau de masticație și este însoțită de modificarea culorii gingiei care devine roșie-violacee, senzație de tensiune și prurit.

Cum evoluează boala parodontală?

Treptat, gingia împreună cu suportul osos „se retrag”, rădăcinile dinților devin vizibile, iar dinții încep să se miște. În ultima faza dinții sunt expulzați spontan de pe arcadă fără a avea vreo altă afecțiune (ex. carie dentară).

Evoluția bolii este întreținută de acțiunea unor factori favorizanți:
– Igiena orodentară necorespunzătoare
– Tartrul
– Fumatul
– Probleme de ocluzie
– Prezența unor factori retentivi la nivelul dinților (ex. carii netratate)
– Anumite boli generale (ex. diabetul zaharat)
– Stări fiziologice: pubertatea, sarcina
– Stresul psihoemoțional

Tratamentul bolii parodontale / parodontozei

În cadrul tratamentului bolii parodontale profilaxia joacă un rol esențial. Măsurile profilactice se adresează factorilor determinanți și favorizanți ai bolii:
– O bună igienă oro-dentară
– Detartraj periodic urmat de periaj profesional și air flow
– Tratamentul la timp al afecțiunilor dentare
– Echilibrarea bolilor generale printr-o medicație corectă
– Reducerea sau abandonarea fumatului
– Un regim de viață echilibrat

Dacă boala s-a instalat deja, măsurile profilactice trebuie însoțite de tratamente stomatologice specifice efectuate de personal calificat:
– Aplicații locale cu substanțe antibiotice și antiinflamatorii
– Tratament antibiotic pe cale generală
– Cauterizări chimice cu OTC
– Intervenții chirurgicale (chiuretaj parodontal, intervenții cu lambou)

După stabilizarea bolii se pot aplica tratamente de întreținere, cum ar fi:
– Vaccinuri pe bază de extracte naturale vegetale și animale
– Imunoterapie
– Laserterapie.

Rolul tartrului în producerea bolii parodontale

Tartrul dentar reprezintă un complex organo-mineral aderent de suprafața dentară sau alte structuri solide orale, lucrări protetice, aparate ortodontice, rezultat din mineralizarea plăcii bacteriene. În funcție de zone: supra sau sub gingivală, compoziția tartrului diferă. Suprafața tartrului este rugoasă și acoperită de un strat de placă bacteriană nemineralizată, ce diferă în zona supra și sub gingivală

Localizări preferențiale:
– suprafața linguală a incisivilor inferiori
– suprafața vestibulară a molarilor superiori
– suprafața ocluzală a dinților laterali lipsiți de antagoniști, cu o auto-curățare și curățare artificială deficitare.

În timp, consistența și aderența tartrului supragingival cresc, iar culoarea virează spre maroniu negru, prin impregnarea cu pigmenți din alimente sau de hidrocarburi și nicotină la fumători.

Gingiile sănătoase sunt compacte și elastice. Ele sunt rozacee, moi și nu sângerează. Primul semn că ceva nu este în regulă, îl reprezintă apariția gingiilor inflamate de culoare roșu aprins, care pot sângera la contact. Aceste simptome pot fi însoțite de respirație urât mirositoare. Acestea sunt principalele prime semne ale bolii parodontale și gingivitei.

Da, este. Procesul inflamator în pungile parodontale formate la intersecția dintre dinti si gingii, se numeste gingivită. În pungile gingivale se colectează astfel și se pastrează din ce în ce mai multe bacterii.

În stadiu avansat, efectele sunt aproape ireparabile. Și anume, au fost eliminate toate țesuturile care fixează dintele în maxilar. Pungile parodontale sunt mai profunde decât 6 mm și sângerează, iar ingestia de alimente se face cu dificultate. Această stare este însoțită de respirație urât mirositoare și o stare de rău general. Deoarece gingia nu mai este atașată dinților în mod ferm, aceștia sunt mai mult expuși (par mai lungi), se mișcă și în cele din urmă cad.

Nu ai efectuat de mult timp un control stomatologic?

ro_RORO