Endodonție & tratamentele de canal

Ce este endodonția?

Endodonția este o ramură a stomatologiei, care vizează tratamente de îndepărtare a nervului unui dinte sau care poate avea rolul și de a corecta un tratament de canal deja finalizat necorespunzător.

Când am nevoie de tratament endodontic / tratament de canal?

Atunci când caria de la nivelul unui dinte a avansat atât de mult în profunzime, încât a ajuns la nivelul camerei pulpare (aceasta adăpostește nervul) și a produs o inflamație a țesutului pulpar. Această inflamație înseamnă și durere. Însă o carie poate evolua și asimptomatic, fără durere, ajungând la nerv, datorită faptului că toxinele bacteriene au produs mortificarea nervului;

Atunci când am suferit un traumatismul dentar: fractura dentară se poate solda cu deschiderea camerei pulpare, lucrări protetice sau odontale necorespunzătoare care au dus la inflamarea țesutului pulpar sau la necrozarea acestuia;

Am nevoie de tratament de canal, din motive terapeutice: de multe ori datorită migrărilor dentare, pentru a folosi dinții respectivi ca stâlpi într-o lucrare protetică este nevoie de o șlefuire intempestivă a țesuturilor dentare, șlefuire care duce la deschiderea camerei pulpare și implicit la tratamentul endodontic.

Se poate întâmpla ca inflamația pulpară să fie reversibilă, aflându-se într-un stadiu incipient, adică durerea să apară la rece sau la dulce și să aibă o durată scurtă de câteva minute după înlăturarea stimulului rece sau dulce. În acest caz, se îndepărtează caria și se realizează un tratament numit coafaj din dorința de a se încerca păstrarea vitalității dintelui (adică a pachetului vasculo-nervos). Se poate întâmpla ca acest timp de tratament să nu funcționeze și durerea să reapară, caz în care va trebui efectuat tratamentul endodontic.

Cum decurge tratamentul endodontic în clinica stomatologică Smart Dental?

Dintele prezintă în interiorul canalelor radiculare un țesut vascular și nervos(nervul), care asigură aportul de substanțe nutritive. Atunci când are loc inflamarea sau infectarea acestui țesut, este necesară îndepărtarea lui. Tratamentul de canal constă în eliminarea nervului din canalele rădăcinilor, urmat de obturarea (umplerea) acestora cu materiale speciale, care asigură sigilarea. Odată cu îndepărtarea nervului, utilizând instrumente speciale, se realizează și o lărgire mai accentuată a canalului și o curățare net superioară, iar cu noile materiale de sigilare se obține o obturație de canal perfect etanșă. În cabinetul nostru este utilizată o tehnică mixtă de preparare a canalelor radiculare folosind ace endodontice manuale și rotative și o metodă de obturare tridimesională a canalelor radiculare (tehnica de obturare prin condensare verticală la cald), utilizand sistemele Obtura III – sistem de livrare a gutapercii încălzite și System B – are capacitatea de a menține constantă temperatura de modelare și condensare a gutapercii pe parcursul tratamentului endodontic.

Lungimea canalului radicular este măsurată electronic, astfel încât vom știi exact până la ce nivel să ne oprim cu instrumentarea și curățarea canalului și până unde va ajunge obturația de canal.

Izolarea cu digă (diga fiind o folie cauciucată de diferite culori, care are rolul de a izola dintele la care se efectuează tratamentul, de restul dinților și a părților moi, astfel încât saliva nu va mai atinge acel dinte până la finalul tratamentului), este un standard al cabinetul nostru stomatologic atât pentru tratamentele endodontice cât și pentru cele odontale (carii).
Principiul <ceea ce nu se poate izola cu diga nu se tratează > este o cerință terapeutică necesară,  altfel tratamentele pot fi sortite eșecului.

Izolarea cu digă în endodonție asigură dintelui, pe termen lung un prognostic mult mai bun, pentru că:
– nu se produce contaminarea intraoperatorie cu salivă
– se evită pătrunderea accidentală a materialelor străine în cavitatea bucală a pacientului
– este eliminat riscul înghiţirii sau aspirării instrumentarului mic
– părțile moi (limba, buzele şi gingiile) sunt ferite de acţiunea instrumentelor tăietoare
– soluţiile de irigare cu gust neplăcut sau caustice nu mai pot veni în contact cu cavitatea bucală a pacientului
– având vizibilitate foarte bună, medicul se poate concentra mai bine în timpul manoperelor tratamentului endodontic.

Tratamentul endodontic la microscop

Microscopul se poate folosi în majoritatea tratamentelor stomatologice, cu precădere în endodonție. Acesta este un dispozitiv de mărire optică a câmpului operator. Cu alte cuvinte, ajută medicul să vadă dintele mult mai mare decât în realitate. Mărind vizibilitatea, cresc șansele de reușită ale tratamentului.

A avea un dinte tratat endodontic nu înseamnă că acest dinte va fi extras în următorii ani. Motivul pentru care realizăm un tratament endodontic corect este tocmai păstrarea acestui dinte pe arcadă cât mai mult timp. Într-adevăr, dacă motivul tratamentului endodontic este o carie foarte profundă care a distrus în mare parte coroana dintelui, vom fi nevoiți să îl reconstituim printr-un pivot din fibră de sticlă, la finalul tratamentului endodontic, refăcând astfel coroana dintelui și făcând posibilă restaurarea lui ulterioară prin diferite metode protetice. Dacă toate aceste tratamente sunt făcute corect și aveți o igienă dentară foarte bună, dintele dumneavoastră ar putea rămâne pe arcadă pentru mult timp.

Antibioticele se indică doar în anumite cazuri și se prescriu doar de medicul stomatolog. Este foarte important să se identifice exact acele cazuri printr-un diagnostic corect, altfel antibioticele pot dăuna organismului. Antibioticul în schimb nu rezolvă cauza durerii de la nivelul acelui dinte, el avand rol doar de a limita infecția bacteriană. Rolul decisiv în rezolvarea cauzei durerii  îl are tratamentul endodontic.

Nu ai efectuat de mult un control stomatologic?

ro_RORO